Natives, newspapers, and " Fighting Bob" : Wisconsin Chippewain the" unprogressive" era

Loew, Patty

Journalism History; Winter 1997/1998; 23, 4; Research Library

pg. 149

PATTY LOEW

Natives, Newspapers, and “Fighting Bob”

Wisconsin Chippewa in the “Unprogressive” Era

he Progressive Era
(1900-1915) was a painfully
regressive period for Native
Americans. Government
officials and Christian
reformers mistakenly assumed
at the turn of the century that
the “Indian problem” had been solved with the
assimilation policy of allotment and detribalization.
Indians, they believed, would learn to live like whites
and eventually be absorbed into white society. For
Wisconsin’s Chippewa, absorption carried a terrible
price. Allotment was in disarray, corruption was
rampant, and abuse of governmental authority was
commonplace.

Much of the responsibility for this appalling state
of affairs rested with Samuel Campbell, who served
as Indian Agent at La Pointe from 1898 to 1912.
During the last half of his tenure, Campbell was the
target of several newspaper exposés. The Milwaukee
Sentinel accused him of kidnapping Indian school
children. The Chicago Record-Herald charged him
with  misappropriating Indian timber funds.
Complaints from the Indian Rights Association and
the Chippewa themselves continued to build until
1909 when the U.S. Senate Committee on Indian
Affairs announced it would investigate the charges.

The senate panel, including the progressive
Republican Robert M. La Follette, held a series of
hearings on four Chippewa reservations in northern
Wisconsin during the fall of 1909.' Although the
hearings did not attract national attention, they did
inspire regional coverage by the Milwaukee Sentinel
and St. Paul Pioneer Press. The investigation was
major news in two small Wisconsin communities

located near the reservations visited by Senate
investigators—Ashland, which supported the Ashland
News and Ashiand Daily Press, and Minocqua, home
to the Lakeland Times.

The hearings offer an excellent opportunity to look
at a topic about which journalism history is silent.
Historians interested in the Progressive Era have
focused their attention on national muckraking
magazines, the muckrakers themselves, and urban
reforms. Little has been written about Native
Americans and progressivism and virtually nothing
exists about news coverage and Indians during this
critical period of their history. Crusading journalists
attacked the looting of the American resources by the
“Robber Barons.” However, in Indian County, which
provided much of the loot, the muck went largely
unraked.

Coverage of the 1909 hearings reveals a good deal
about Native American-white relations in Wisconsin,
and perhaps nationally during the early twentieth
century. It reflects the racial arrogance that whites
exhibited toward Indians. Clearly, white
newspapermen did not think much of Indians or they
did not think about them at all.

The coverage provides fascinating insights into
how partisanship and political factionalism affected
news reports of Indian affairs. It also offers a rare
opportunity to look at Indians within the broader
context of progressivism and the crusading journalism
the movement inspired—a movement that fell short
when it came to Native Americans. As western
historian Donald Parman noted, “The Indian was
primarily a bystander, seldom a participant, often a
victim, and rarely a beneficiary of the progressive
reforms.”’

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

149

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



during the Progressive Era, life
for the Wisconsin Chippewa was
a study in contrast and chaos. It
was a period of intense cultural
reconstruction. Some of the
4,500 tribal members spoke only
their native language, lived in
wickiups, and survived by hunting and fishing.
Others learned English in Eastern boarding schools
and returned to their reservations to open hotels,
movie theaters, and even an opera house. The
nightmare that had become allotment, however,
touched nearly every tribal member.

The General Allotment Act of 1887 had effectively
detribalized Indian nations across the country and
privatized their land. In Wisconsin, each tribal
member received eighty acres, which he or she was
encouraged to farm. As this land quickly passed from
Indian hands into white ownership, Congress
recognized the need to protect Native Americans
from unscrupulous white land speculators. It passed
a measure that placed allotted land in trust for
twenty-five years. Indians judged mentally
competent—that is, they spoke English and
understood the concept of property ownership, could
petition the Commissioner of Indian Affairs to sell
their land sooner. As was the case with other tribes,
an extraordinary number of Chippewa suddenly
became competent—and destitute.

The Bad River Reservation near Ashland was in
particular disarray. As the final Chippewa reservation
in Wisconsin to be allotted, Bad River attracted
hundreds of Chippewa and would-be Chippewa who
had been denied allotments elsewhere. Nearly all the
La Pointe allotments were rich in white pine timber.
Lumber rights on one -eighty-acre parcel, for
example, might be worth as much as $30,000. Battles
over choice allotments promoted in-fighting among
tribal members and outright skullduggery by non-
Indians.

As La Pointe Agent, Samuel Campbell directed
and brokered critical operations for the Chippewa,
including lumber contracts, land sales, and lease
arrangements—responsibilities for which he was ill-
prepared. A contract Campbell negotiated in 1902
prompted howls of protest from the Indian Rights
Association (IRA). The IRA complained that
Campbell had set the price at four dollars per
thousand feet of stumpage when the current market
value of the lumber was actually twelve dollars per
thousand feet. This, the organization argued, “stamps
him as unsafe to represent the interests of the
Indians.™

Still, Campbell probably brought more credentials
to the patronage position than most Indian agents. He
had served as one of several white officers in a

regiment comprised of black troops during the Civil
War. Onetime farmer, sometime shop owner, and
minor political figure, Campbell had come to his post
by virtue of his friendship with several prominent
Conservatives. He became an ardent member of the
“unprogressive” wing of the party just as “Fighting
Bob” La Follette’s star was rising. There is evidence
of political acrimony between the two men, but it is
unclear whether this affected La Follette’s decision to

champion the Chippewa’s cause.* As a member of the
investigating committee, “Fighting Bob” was
instrumental in having Campbell dismissed for
misappropriating funds.

The six newspapers included in this study were
chosen on the basis of their proximity to the hearing
sites and other factors. The Ashland News and
Ashland Daily Press newspapers, for example, could
be expected to cover the hearings in nearby Odanah.
Likewise, it seemed logical that the Minocqua Times
would report on the hearings in Lac du Flambeau;
the St. Paul Pioneer Press—the only newspaper
serving the isolated St. Croix and Lac Courte Oreilles
Chippewa communities—would cover the hearings at
Shell Lake and Reserve. The author was guided to
the Milwaukee Sentinel and Chicago Record-Herald
by Campbell’s personal papers. Agent Campbell was
a prolific letter writer, whose dated missives directed
the author to specific news articles published in the
Milwaukee and Chicago newspapers. Finally, the
prominent nature of the Milwaukee Sentinel and St.
Paul Pioneer Press made them attractive additions to
this study. The result—somewhat unintended, but
thoroughly appreciated—was a set of newspapers that
represented the spectrum of political partisanship.
One newspaper identified itself as Democratic, one
was independent, two were conservative Republican
and two were progressive Republican.®

shland was a two-paper town at
the turn of the century and its
newspapers were predictably
partisan.® The Ashland Daily
Press was owned and edited by
John C. Chapple. This Iowa-
born Republican had published
the Saturday Evening Press of Phoenix, Arizona,
and the La Porte City Press in lowa before moving to
Ashland. Chapple quickly became active in
Republican party activities. He served on the city
council and county board before his election to the
state assembly in 1908. When the state GOP
fractured into the Conservatives and the Progressives
in 1904, the Askhland Daily Press endorsed La

150

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Follette for governor and a slate of progressive
candidates for other offices.”

Chapple’s counterpart at the Ashland News was
Burt Williams, who would run for governor on the
Democratic ticket in 1916. The AshAland News, also
a daily, backed a number of progressive reforms
including worker’s compensation and municipal
ownership of utilities. Williams railed against
“privilege seeking institutions” —insurance
companies, railroads, and
grain elevator operators who
were undeserving of their
generous tax breaks and
who, he believed, wielded
too much influence in
government.®

The Minocqua Times was
a conservative Republican
weekly in a one-newspaper
town. Its editor, C.W.

C(An

people.”

editor
acceptedPUbllc Oﬁice the Evening Star in

equally ambiguous. “The ‘savage’s right to land’ was
‘good only so long as the civilized white man’ did
not want it.”"’> Although he imagined his newspaper
to be “the best exponent of the most enlightened and
progressive opinion on all the current issues of the
day,” Wheelock and his son, Webster, who took over
as editor in 1909, opposed poPulists, socialists, and
progressives like La Follette.'

The Chicago Record-Herald was owned and edited
by Frank B. Noyes, who,
like Wheelock, also avoided
insider politics. Whiz-kid
son of a prominent Chicago
family, Noyes had managed

who

Washington D.C. at the age

broke faith with the of 28 He reume 1

Chicago in 1902 to take
over operations of the newly
merged Chicago Record and

Hooper, was president of
the local businessman’s
club, active in the volunteer
fire department, and rabidly anti-La Follette. During
the historic 1904 schism, Hooper informed his
readers that the 7imes would support the stalwart
National Republican Party of Wisconsin. “We do not
believe in the visionary doctrines advocated by Gov.
La Follette and have the nerve to stand by our
convictions, though we may stand alone.”’

The Milwaukee Sentinel and St. Paul Pioneer Press
at the turn of the century represented opposite ends of
the Republican spectrum. The former was a
conservative organ owned by Charles Pfister, a man
who relished politics and saw his newspaper as a
political tool. The latter was shaped by the legendary
Joseph A. Wheelock who scrupulously avoided
politics, believing: “An editor who accepted public
office broke faith with the people.”"’

Once described as a “ham-handed corruptionist,”
Pfister subscribed to the theory that if you cannot

beat them, buy them.'' In 1899 the Sentinel and its
progressive editor, Col. Horace Rublee, had accused
Pfister publicly of bribing city officials in order to
obtain a monopoly franchise. Pfister’s libel case
against the Sentinel was still pending when the paper
came up for sale in 1901. When La Follette backers
could not meet the price, Pfister bought it and turned

it into a conservative mouthpiece.'

Wheelock, who edited the St. Paul Pioneer Press
for nearly fifty years, was a restrained progressive.
He advocated black and women’s suffrage, but
opposed public ownership of telegraphs;  he
embraced anti-trust action and at the same time
eschewed unionism. His attitude toward Indians was

Times-Herald newspapers.
Although the Record-Herald
proclaimed itself an
independent newspaper, it tended to lean
Republican.’’

The picture that emerges is consistent with
descriptions of turn-of-the-century newspapers from
Baldasty, Dyer, Griffith, and other journalism
historians.' Partisanship was strongest in smaller
towns where the owner-editor was actively involved
in politics, often as an officeholder. It was beginning
to weaken in larger cities, where editors were moving
away from insider politics.

Little is known about the reporters in this study.
Consistent with Ogan’s analysis of New York Times
stories at the turn of the century, only one news
account of the four dozen reviewed contained a by-
line."” This was a Record-Herald exposé in 1906—
three years before the hearings. It was written by
someone identified only as “Sumner” and carried a
Washington dateline and a “Special to the Record-
Herald” disclaimer. The report revealed that
Campbell had provided more than half a million
dollars of Indian timber money to the lumber
companies for use at little or no interest. The
muckraking style of journalism, popularized by
Lincoln Steffens and others, was evident in the
report. In fact, Sumner used the term himself: “The
Senate committee on Indian affairs has been out with
a muck-rake and has uncovered a fine mess in
connection with timber operations on the Indian
reservation lands in the Lake Superior country
[emphasis added]."

It is perhaps not coincidental that the Record-
Herald’s exposé on the La Pointe agency came

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

151

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



shortly after La Follette was appointed to the Indian
Affairs committee. Was La Foliette responsible for
the report? In a letter to a friend Campbell said he
thought so0.'" As Harry Stein pointed out in his
synthesis of American muckraking, “Muckrakers
valuably afforded Progressive reformers a national
voice—functioning especially as their publicity
agents—instructed them in what reformers did and
said elsewhere, kept them from political isolation and
otherwise sustained their efforts and ideas.”® Graft,
political corruption, and big business—the unholy
trinity, as far as La Follette and progressive
reformers were concerned—bedeviled Chippewa
country. It was time to exorcise the demons.

The need to deny La
Follette a platform . . .
was likely perceived as
more important than
covering a statewide
news event.

Pressure to investigate abuse and corruption within
the La Pointe Agency had been building for years
from the Indian Rights Association (IRA). The
organization’s litany of complaints included
Campbell’s practice of withholding all but ten dollars
a month to the allottees, whose average estate was
worth about three thousand dollars. Bad River tribal
members, the IRA charged, were reduced to buying
goods on credit with “orders” from the Stearns
Lumber Company store. “These orders were then
“exchanged for coupons and the latter sold at from
sixty to seventy-five cents on the dollars, face value
thereof, which is just so much lost to the rightful
Indian owner.”” The IRA accused Campbell of
putting Indians at the mercy of a black market
economy and the “exorbitant prices” charged by
Stearns at its company store. Furthermore, the IRA
claimed that Campbell had helped Stearns create a
monopoly by denying government licenses to
Stearns’s competitors.

The efforts of the IRA and various tribal

delegations that traveled to Washington with
complaints fell on deaf ears. Campbell’s close friends
held powerful positions in the nation’s capital.
Wisconsin Republican W.A. Jones directed U.S.
Indian policy as Commissioner of Indian Affairs.
Another Wisconsin Conservative, Senator Joseph
Quarles, sat on the Senate Committee on Indian
Affairs. “As you probably know, the kickers [the
IRA] made a demonstration against you and filed
enough charges to imprison you for life,” Quarles
wrote Campbell in a sardonic letter. “But I have been
able to satisfy the Secretary of the Interior and the
Indian Committee that you are an honest man and
really not half bad.”*

In 1905, the unthinkable happened. Quarles
stepped down because of poor health and La Follette,
then Governor of Wisconsin, won a special election
to fill the unexpired term. Even worse, La Follette
was appointed to the Committee on Indians Affairs.
He was now in a position to make Campbell’s life
miserable. He did just that.

he Senate panel opened its
hearings with a session at Shell
Lake on September 20, 1909.%
Committee members were
particularly concerned about 150
Chippewa, living along the St.
Croix River, who had been
omitted from the allotment rolls and now found
themselves landless. Efforts to remedy the oversight
by providing allotments on the Bad River Reservation
produced resentment among Bad River tribal
members and created a major rift within the
Chippewa Nation. This was especially true of the
mixed-breed Indians, who did not want to share their
reservation with Chippewa from St. Croix.

La Follette insinuated to the media that Campbell
was responsible for the mess. He also told reporters
that Campbell could face misconduct charges relating
to an incident the committee intended to investigate
on the Bad River Reservation. Campbell had ordered
four men off the reservation, claiming that they had
violated liquor laws. In a Sr. Paul Pioneer Press
story sub-titled “La Follette Champions Reds and
Wants to Know Why Four Were Removed,” the
evicted tribal members were treated sympathetically
as well-educated business owners who had suffered at
the hands of corrupt government officials. “The
committee will investigate whether these Indians were
ordered removed in conformity with the law,” the
Pioneer Press reported, “or because they had been

152

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



criticizing the conduct of affairs by the department.”*
Editor Wheelock’s animosity toward LaFollette was
not evident in the news story. In fact, the
characterization of “Fighting Bob™ as a “champion,”
was downright flattering. This incongruity may have
reflected the increasing separation of news and edi-
torial at larger papers like the Press.

Ashland’s Democratic paper paid little attention to
the content of the Shell Lake proceedings. Instead, its
account focused on the prominence of the committee
members who would soon arrive in Ashland. Given
his interest in politics, editor Burt Williams probably
wrote this story himself. By choosing to focus on the
committee itself, Williams could ignore La Follette
and yet fulfill his primary role as a “booster” for his
community.” Certainly the arrival of a U.S. Senate
panel lent prestige to the town.

The two most staunchly conservative newspapers—
the Sensinel and the Minocqua Times—totally ignored
the hearing. The Times treatment of the hearing was
predictable given the depth of loathing editor Hooper
had for La Follette. The Sentinel’s disinterest,
however, is not as easily explained. Larger
newspapers were becoming less partisan and more
business-oriented. Pfister, on the other hand, bought
the Sentinel specifically to wage political warfare.
The need to deny La Follette a platform to criticize
Pfister’s fellow Conservatives was likely perceived as
more important than covering a statewide news event.

The progressive Republican Ashiand Daily Press
came closest to reporting what had been a major
concern to the St. Croix Indians. The Chippewa at
Shell Lake had testified about what mattered most to
them—treaty rights, the increasing factionalization of
the Chippewa over assimilation issues, and the loss of
their land base:

Mr. Mead. Practically all the blue berry
fields are fenced in, the cramberry
marshes are owned by other people, and
a great many of the cranberry marshes
are turned to use for hay meadows. The
fishing that they had then has been taken
charge of by the sporting element from
the cities; and deer, duck, and game
have all been driven farther west and
north. %

With settlement had come “encroachments upon
what they thought was theirs,” the Ashland Daily
Press reported. With government education had come
“disturbers” who caused “considerable ill feelings”
on the reservation.”

None of the newspapers—not even the Daily Press,
reported on what clearly had been the most dramatic
moment of testimony—or non-testimony. When
several traditional Chippewa attempted to testify

about their treaty rights, committee members refused
to listen. Chairman Moses Clapp demonstrated his
impatience by telling the St. Croix Chippewa that he
and his panel members had heard enough about treaty
promises and subsistence living:

The Chairman (through the
interpreter, Lone Star). We do not
care to hear anything more about your
going up to Bad River for annuities nor
about being deprived of the hunting and
fishing. Now, have you anything else to
say to the committee?*

The silencing of the Chippewa in the hearing room
was reflected in newspaper accounts as well. No
Indians were quoted. The issues that mattered most to
them—sovereignty, treaty rights, and a dwindling
land base—were largely ignored. No one seemed to
have noticed the factionalism that had developed
between the traditionals, who were interested in
treaty and sovereignty issues, and mixed-bloods, who
were perceived to be assimilating. Clearly, committee
members were far more interested in the latter.
However, if government officials had forgotten the
hunting and fishing rights the Chippewa had reserved
in treaties, it is equally clear that traditional
Chippewa had not.

The committee opened its hearing involving the
Lac Courte Oreilles Indians at Reserve, Wisconsin,
the next day. The Lac Courte Oreilles detailed
numerous trespass complaints against the lumber
company with which Campbell had contracted on
their behalf. They accused Signor, Crisler &
Company of cutting timber without the permission of
its owners and paying little, if any, restitution.
Indians employed by Signor complained they were

“Fighting Bob” La Follette

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

153

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



paid in “time check coupons,” redeemable only at the
“company store.” They told the committee that
white laborers were paid in bank checks, not
coupons.

Under cross examination, James Signor admitted
that a black market had developed for these coupons
and that white men sometimes charged the Indians a
ten percent surcharge to trade their coupons for cash.
He also admitted that there were just three places
where Indians could cash their time checks—the
company store, an Eau Claire bank (more than a
hundred miles away), and a nearby saloon.

The Lac Courte Oreilles asked the committee to
remove the lumber company from the reservation.
One member told the panel that the tribe believed the
land within the reservation boundary belonged to
them. He did not use the word sovereignty, but the
concept was evoked in his statement. “No one could
come in and do any wrong to them,” he said. “They
had the rights to anything that belonged to them on
the inside of the boundary line of their reservation.”

With that, the committee adjourned and left for
Ashland. There was little newspaper coverage of the
Lac Courte Oreilles hearings. The Milwaukee Sentinel
ran a short three-paragraph article, which, like the St.
Paul Pioneer Press “La Follette Champions Reds”
account, discussed the eviction of the four tribal
members and raised the question of possible
misconduct charges against Campbell. It is likely the
story was, in fact, a rewrite of the Pioneer Press
article sent by telegraph. There was no mention of
the time check coupons and nothing about the tribal
sovereignty issue. Once again, reporters had ignored
what mattered most to the Chippewa.

Bad River Hearing

The Committee hearing in Ashland began with
hours of testimony over land claim issues. Allotment
was in a state of chaos on the Bad River Reservation.
As the final Chippewa reservation in Wisconsin to be
aliotted, Bad River attracted hundreds of Chippewa
and would-be Chippewa who had been denied
allotments elsewhere. It represented their last chance
at securing land.® Tribal members testified that some
Indians, who had received allotments on other
reservations, obtained second parcels at Bad River
while hundreds of legitimate members of the tribe
received no allotments.

Much of the testimony, however, concerned the
Assistant Government Farmer, Norbert Sero.* Sero
was a mean-spirited, mixed-blood Indian who also
had served as the tribal police officer. Under
Campbell’s direction, Sero had evicted five tribal

members from the reservation for drinking,
gambling, and womanizing. As the hearing
progressed, it became clear that the five men had
been evicted, not for their supposed infractions, but
because they had agitated against government
corruption on the reservation. Charges that the men
had ignored the prohibition on alcohol proved
hypocritical. Sero’s own wife told the panel that her
husband had been confiscating bootleg liquor on the
reservation and supplying it—not only to other
Indians—but to U.S. marshals as well. More
damaging testimony came from the wife of one of the
evicted men, who testified that she and Sero had had
an affair.

he newspapers loved it. The
Ashland News jumped into the
fray with a front page story,
editorializing: “The members of
the committee are decidedly
disgusted with the record and
attitude of the Assistant Indian

farmer at Odanah.” The conservative Milwaukee
Sentinel ignored La Follette for the most part and
instead concentrated on the developing soap opera. Its
headline declared: “Indian Farmer Sero Will Have To
Go.”®

Sero had figured prominently in a well-publicized
run-in with Roman Catholic Bishop A.F. Schinner in
December 1905. Campbell had authorized Sero to
forcibly remove four children from St. Mary’s—a
school run by Catholic nuns in Odanah. Both the
Milwaukee Sentinel and the Democratic Ashland News
carried the feud in a series of front- page stories. The
Sentinel suggested that officials harvested Indian
children in Odanah and delivered them to the
government boarding school at Lac du Flambeau so
that the school superintendent, who was paid on a per
pupil basis, could enjoy a higher salary. The paper
carried gothic descriptions of children being “seized”
by the government farmer and both parents and
children crying bitterly at the “enforced separation.”
The bishop’s pronouncement that Campbell’s actions
were “as bad as the tyranny of the Czar of Russia”
made it into both the Senrinel and the Ashland
paper’s accounts as well. Finally, the bishop warned
that unless the children were returned, he would
appeal to the President.*

The “Czar of La Pointe,” meanwhile, discovered
that his troubles with the Catholics of St. Mary’s had
not ended. Sisters Katherine and Margaret took the
witness stand and told the committee that Campbell

154

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



and Sero were “really unfit to rule anybody,
especially the Indians.” Sister Katherine described
Sero as the “most immoral man” she had ever met.
The committee hearing at Bad River did not go
well for Samuel Campbell. Allotment was in
disarray, corruption was rampant, and lumber
company abuse was commonplace. At least one
subordinate had had an affair with the wife of a man
he tossed off the reservation and his own people were
supplying liquor to the Indians. It would take divine
intervention for Campbell to survive the
investigation, and given his acrimonious relationship
with the bishop, that was not likely to happen.
Campbell found relief only in the Milwaukee
Sentinel and the Minocqua Times—conservative
newspapers which ignored or downplayed his
involvement in the investigation. Progressive
papers—St. Paul Pioneer Press and Ashland Daily
News remained in attack mode. Perhaps the hearings
represented for progressive editors a convenient
means of neutralizing or eliminating Campbell and
his fellow Conservatives in northern Wisconsin. The
emphasis had clearly shifted from Indian issues to the
corruption and scandalous behavior of conservative
Republicans within the La Pointe Agency.

Lac du Flambeau Hearing

The committee opened its hearing at Lac du

Flambeau to familiar complaints—the unauthorized

timber cutting, time check coupons, and inflated
prices at the company store. The committee worked
late into the evening in order to finish its business
with the Chippewa before moving on to its hearings
with other Wisconsin tribes. It was La Follette’s final
opportunity to humiliate Samuel Campbell and he
made the most of it. Lumbering was the most
important economic activity—in some cases, the only
activity on the Chippewa reservations, La Follette
maintained. He got the Indian agent to admit under
oath that Campbell knew absolutely nothing about the
timber industry.

The Chippewa hearings ended on that note. As
committee members wandered off to Potawatomi
Country, the newspapers turned their attention to
other news of the day. The Democratic newspaper
was the exception. The Ashland News continued to
carry stories about the hearing for the rest of the
week, speculating that Sero would be fired and that
the five evicted tribal members would be allowed to
return to the reservation.*

The progressive Ashland Daily Press, reverted to
its comfortable role of booster. It reported that the
Senators enjoyed the “magnificent” harbor, delicious

white fish, and the “virility” of the Ashland area.”
The conservative Minocqua Times was largely silent.
During the months of September and October, it
carried just one, three-paragraph article, which it
buried on page three. Furthermore, the article
focused on the hearings in Ashland, not the one in its
own back yard. Partisanship and editor C.W.
Hooper’s averred distaste for La Follette, no doubt,
influenced the decision to ignore what clearly must
have been one of the major news events of the year
in Minocqua.

he corruption exposed by the 1909
investigation was  Campbell’s
undoing. Over the next two years,
he faced increasing scrutiny by
Commissioner of Indian Affairs R.
G. Valentine, who had replaced
his good friend, W.A. Jones.
When Ashland businessmen undertook a petition
drive to support Campbell, it was fitting perhaps that
the effort was led by the local funeral director.” In
the summer of 1912, Valentine ordered federal agents
to seize Campbell’s books: An audit revealed Campbell
had deposited $54,771 of Indian timber money in his
personal account. In December, the dreaded missive

arrived: “You are, therefore, hereby dismissed.™*
Partisanship is clearly evident in the treatment

Campbell received from the Ashland papers and
Minocqua Times in the months preceding his
dismissal. Under the screaming headline, “Agent is
Out,” The Democratic Ashland News told of
“sensational  developments”™  brewing.®  The
progressive Republican Ashland Daily News was
kinder in its headlines and more generous in its copy.
It stated that once the charges were proved false, it
would be Campbell’s decision not to resume control

of the agency.” The conservative Republican
Minocqua Times was kindest of all, burying its four-
paragraph story on Campbell’s suspension on page
three.*

The Chippewa at the turn of the century faced
tremendous pressures—allotment, assimilation, and a
dwindling land base. They met these challenges
against a bewildering backdrop of graft, corruption,
and major political upheaval. The complexities of
these problems and the investigation they prompted
invited thorough reporting and thoughtful analysis.
Instead, the newspapers in this study took a
dismissive approach to the core issues confronting the
senate panel—the issues about which the Chippewa
testified and which clearly mattered most to them—

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

155

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



their land, the allotment process, and their
sovereignty.

The lack of understanding was not surprising
considering the cultural divide that existed between
the Chippewa and their neighbors. Indians were the
great enigma—idealized as noble savages and cursed
as bloodthirsty heathens. Following the Civil War
until the turn of the century, Spencerian theory and
scientific racism dominated discussions about
Indians.® The race would vanish, social scientists
predicted, either because of its inherently inferior
genes or through assimilation into the larger
population. Eastern reformers fervently believed that
given exposure to the Christian work ethic, Indians
could evolve into civilized beings. They viewed
assimilation and allotment as the means to end the
misery of reservation life documented by Helen Hunt
Jackson.* Western expansionists ardently hoped the
two policies would open up vast tracks of tribal land
to settlement. Detribalization, grounded in guilt and
greed, was an immensely popular proposition and one
unquestioned by Wisconsin newspapermen.

Editors either politicized the investigation or used
the hearings as a way to “boost” their community’s
image. In nearly every story, the main characters—
Indians—were pushed to the periphery. The
Chippewa were, as far as the senators and
newspapermen were concerned, insignificant actors
in a drama directed by outsiders. They were held not
so much with disregard as with no regard. If Indians
had a role, it was one-dimensional—that of victim.

Progressive reformers, including La Follette,
believed they could “save” the victim through
assimilation—a strategy viewed today as decidedly
“unprogressive.”  Newspapers, whether they sup-
ported La Follette or not, also reflected an obvious
assimilationist theme. Senate investigators and
reporters were critical of figures who acted as
obstructionists to assimilation. They were supportive
of Indians who tried to assimilate. Chippewa who
acquired an education and operated businesses—in
other words, acted like whites—were treated
favorably. Those who wanted to talk about hunting
and fishing rights—who wanted to continue living like
“real” Indians—were dismissed from hearing rooms
and absent from news reports.

Newspaper coverage of the investigation was
driven by partisanship and party factionalism. There
is strong evidence that conservative Republican
newspapers downplayed or ignored the hearings that
targeted La Follette opponents within the La Pointe
Indian Agency. Democratic and progressive
Republican papers, on the other hand, were much
more aggressive in their coverage.

That La Follette championed the Chippewa’s
cause, there can be no doubt. Why he defended their

interests so vigorously is less clear. To reformers, the
Chippewa fell into the ranks of the downtrodden—
people La Follette felt duty bound to protect. Enough
evidence exists, however, to speculate about whether
his enthusiasm may have been politically motivated.
The hearings, did, after all, neutralize a political
rival.

he most revealing characteristic of
newspaper coverage of the 1909
hearings is the absence of
Chippewa voices. No tribal
members were quoted. The
statements they made or attempted
to make during testimony were
disregarded by the senate investigating panel and
ignored by the media.

Those complaints still echo. A study of recent
treaty rights coverage suggests Indian voices are still
absent from mainstream newspapers. Of more than
one hundred sources used by reporters for the
Lakeland Times (formerly the Minocqua Times)
between 1986 and 1990, for example, only sixteen
percent of them were Indian.*

Was newspaper treatment of the 1909 hearings
predictive of modern-day treaty rights coverage?
Native Americans today claim they are largely
ignored by the mainstream media except when Indian
sovereignty collides with white interests. In 1909 the
issue of Indian sovereignty surfaced and was
suppressed. In the end, the “Condition of Indian
Affairs in Wisconsin” investigation was a narrative
about cultural arrogance. It was not really a story
about Indians at all. It was a story about the condition
of white men—Indian agents, lumber barons, U.S.
senators, and newspapermen—whose lives and
political careers intermeshed with the Chippewa
during the fall of 1909.

Patty Loew is a Ph.D. candidate in journalism at
the University of Wisconsin-Madison. An enrolled
member of the Bad River Band of Lake Superior Tribe
of Chippewa, she is a predoctoral fellow at the UW
and holds a joint appointment in the UW History
Department and the American Indian Studies
Program.

NOTES

1. The panel convened at Shell Lake to meet with the St.
Croix Band of Chippewa, then traveled to Reserve to meet with
the Lac Courte Oreilles Band. It then proceeded to Ashland to
take testimony from Bad River and Red Cliff Band members. It

156

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



concluded its tour of Chippewa country with a stop in Lac du
Flambeau, home to the band of the same name. Along with
autonomous bands in Michigan and Minnesota, the Wisconsin
Chippewa comprise the Lake Superior Tribe of Chippewa.
Instead of Chippewa, the author would have preferred to use
Anishinabe or Ojibwe—the appellations most Chippewa use when
referring to themselves. However, most government documents
refer to the tribe as Chippewa. The use of other terms might
have confused the reader. In addition to the four Chippewa
reservations in Wisconsin, the senate panel also held hearings in
Menominee, Potawatomi, Oneida, and Ho Chunk (formerly
Winnebago) communities in Wisconsin in September and October
1909.

2. Donald L. Parman, Indians and the American West in the
Twentieth Century (Bloomington: Indiana University Press,
1994), 11.

3. S.M.Brosius to Commissioner of Indian Affairs, 15 Nov.
1902, Campbell Papers, Wisconsin State Historical Society,
River Falls.

4. Campbell’s papers reveal a fair amount of political
activity during his tenure as La Pointe Agent, including  efforts
to thwart La Follette in northern Wisconsin. Although most
Indians were not citizens and could not vote in federal elections
until the 1920s, some had become U.S. citizens. Campbell’s
Conservative cronies at the Lac Courte Oreilles reservation, for
example, routinely rounded up Indians on election day and
delivered them to the polls, much to the dismay of Progressives.
A shady land deal offers further evidence of a feud between
Campbell and La Follette. In 1907 Campbell ordered a
“competent” Chippewa woman to give up an eighty-acre
allotment and then promptly filed a homestead claim on it. An
Ashland attorney whose family members, according to the
Ashland News, were “active and vigorous followers of Senator
La Follette in this part of the state™ sued Campbell, claiming that
the agent had abused his public position for private gain.
Campbell lost the suit and the land.

5. Circulation figures ranged from 450 for the Minocqua
paper, and under 2,000 for the Ashland papers to just over
40,000 for the Milwaukee and St. Paul newspapers. The
Chicago Record-Herald claimed a circulation of 141,000. There
were no Native news publications in Wisconsin at the time. The
Odanah Star, an English-language newspaper owned and edited
by the author’s great-great uncle began publishing in Odanah in
June 1912, well after the hearings.

6. Gerald Baldasty found that in communities where there
were two or more publications, “nine-tenths of all newspapers
claimed political ~affiliation.” Gerald J. Baldasty, The
Commercialization of News in the Nineteenth Century (Madison:
University of Wisconsin Press, 1992), 130.

7. The schism within the Republican party just before the
1904 elections was so great that members of the conservative and
progressive wings of the party went to court for the right to use
the name “Republican Party.” After the State Supreme Court
ruled in favor of La Follette’s backers, the losing faction formed
the new “National Republican Party of Wisconsin.” In an effort
to simplify terminology, the author refers to La Follette and like-
minded members of the Republican party as Progressives (even
though La Follette did not establish the National Progressive
League until 1911) and stalwart Republicans as Conservatives.
There was some concern that readers might confuse the “National
Republicans” of this era with the anti-Jacksonian National
Republicans of an earlier era, so the decision was made to usc
the simpler, albeit less-correct terms, “Progressives” and
“Conservatives.”

8. Burt Williams, “Address of Burt Williams, Democratic
Candidate for Governor” at Sheboygan, Wisconsin, 25 Sept.
1916.

9.  “Our Position,” Minocqua Times, 20 Oct. 1904, 4.

10. Richard Eide, “The Influence of Editorship and Other
Forces on the Growth of the St. Paul Pioneer Press, 1849 to
1909” (Ph.D. diss., University of Missouri, 1939), 60.

11. William Thompson, Wisconsin: A History (Madison:
University of Wisconsin Press, 1973), 413.

12. Ronald Anzia, Wisconsin's Oldest Business Institution

...Milwaukee Sentinel, reprinted from the Milwaukee Sentinel, 12
Aug. 1965, 23.

13. Eide, 50.

14. Quintus Charles Wilson, “Joseph Albert Wheelock: A
Study of his Life and of the Impact of his Editorial Direction in
St. Paul, Minnesota and the Northwest” (Ph.D. diss., University
of Minnesota, 1953), 269.

15. In the 1904 election, for example, the Chicago Record-
Herald endorsed three times as many Republican candidates as
Democrats. (“For the Guidance of Voters,” Chicago Record-
Herald, 7 Nov. 1904, 1.)

16. Baldasty, 3; Sally Foreman Griffith, Hometown News
(New York: Oxford University Press, 1989) 4; and Carolyn
Dyer, “Economic Dependence and the Concentration of
Ownership Among Antebellum Wisconsin  Newspapers,”
Journalism Monographs 109 (February 1989): 32.

17. Christine Ogan, Ida Plymale, D. Lynn Smith, William
H. Turpin, and Donald Lewis Shaw, “The Changing Front Page
of the New York Times,” Journalism Quarterly 52 (Summer
1975): 340-344, quoted in Michael Schudson’s The Power of
News (Cambridge: Harvard University Press, 1995), 63.

18. “Indians’ Funds Prey For Lumber Barons,” Chicago
Record Herald, 17 April, 1906, 4.

19. Campbell wrote to his mentor, Senator John Spooner,
and called the report, *“another scurrilous, contemptble [sic],
low, mean” attack on his character. “This is the second or third
time that I have been attacked by these parties, as I have no
doubt this originated from that source, LaFoliette being on that
committee.” Campbell to Spooner, 18 April 1906, Campbell
Papers, State Historical Society of Wisconsin.

20. Harry H. Stein, “American Muckrakers and Muckraking:
The 50-year Scholarship,” Journalism Quarterlty 56 (Spring
1979), 10.

21. S.M. Brosius to Commissioner of Indian Affairs, 15
Nov. 1902, Campbell Papers

22. Senator Joseph Quarles to Campbell, 19 May 1902,
Campbell Papers

23. The U.S. Senate Committee on Indian Affairs traveled
to every reservation in Wisconsin between Sept. 20 and Oct. 6,
1909. The testimony collected is recorded in a document entitled
“Condition of Indian Affairs in Wisconsin,” Senate Hearings,
1910 (the year in which the hearings were published). There has
been little, if anything, written about this important event in
Wisconsin Indian history. It details an incredible number of
complaints, ranging from government fraud and abuse by lumber
companies operating within Indian Country to the liquor trade
and environmental damage done by white settlers. It contains far
more in its 1192 pages than the author has touched upon in this
paper.

24. “Probe Badger Indian Affair,” St. Paul Pioneer Press,
20 Sept. 1909, 10. There is some confusion over the number of
Indians evicted from the reservation. Some press accounts name
four men. Others name five.

25. Griffith and others have written about the role of
newspaper editors and boosterism in small communities. The
editor was expected to promote economic development,
celebrations, and civic events. For more see Sally Foreman
Griffith, Hometown News, (New York: Oxford University
Press, 1989), 6.

26. J.H. Mead testimony at Shell Lake, 20 Sept. 1909, 28.

27. “Senators At Odanah,” Ashland Daily Press, 23 Sept.
1909, 1

28. Senator Moses Clapp at Shell Lake, 20 Sept. 1909, 61.
The Chippewa had explicitly reserved the right to hunt, fish, and
gather on the lands they had ceded to the federal government in
the Treaties of 1837, 1842, and 1854. The i1ssue would resurface
in a 1974 class action suit which evolved into the Chippewa
Treaty Rights case—the most expensive and contentious lawsuit
in Wisconsin history. The suit inspired mass demonstrations and
violence on Wisconsin boat landings between 1986 and 1991.

29. Billy Boy testimony at Reserve, 22 Sept. 1909, 192

30. Bad River was allotted in 1901. The Dawes Act
required tribal consent before the division process could begin;
however, tribes who resisted, like the Cherokee, were allotted

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

157

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



anyway.

31. Each reservation had a “government farmer.” It was a
patronage position, often filled by men who knew nothing about
farming. Government farmers were “gifts” to the Chippewa—
paid for out of the Chippewa’s own timber money.

32. La Follette Shows Up Sero As A Falsifier,” Ashland
News, 25 Sept., 1909, 1.

33. “Indian Farmer Sero Will Have To Go,” Milwaukee
Sentinel, 29 Sept., 1909, 12.

34. “Bishop Schinner After Campbell,” Milwaukee Sentinel,
13 Dec., 1905, 1; “Is After Campbell,” Ashland News, 13 Dec.,
1905, 1; “Is Like The Czar,” Ashland News, 14 Dec., 1905, 1.

35. Sister Katherine testimony at Ashland, 25 Sept. 1909,
531.

36. “To Take Some Time,” Ashland News, 28 Sept. 1909,
1.

37. “Senators Liked Country,” Ashland Daily Press, 28 Sept.
1909, 6.

38. B. Maytor Hoppenyan, Funeral Director and Embalmer,
to Valentine, 18 Jan. 1912, Campbell Papers.

39. Secretary of the Interior W.L Fisher to Campbell, 21

Dec. 1912, Campbell Papers.

40. “Agent Is Out,” Ashland News, 2 Aug. 1912, 1.

41. “Campbell Will Disprove Charges and Quit.” Ashiand
Daily News, 5 Aug. 1912, 1.

42. “Indian Agent Suspended,” Minocqua Times, 15 Aug.
1912, 3.

43. From the 1870s to 1900s, various evolutionary theories
were presented in which anthropologists and ethnologists outlined
how civilizations progress. Some of the more prominent theorists
include the Englishman Herbert Spencer and Americans Hubert
Howe Bancroft and Lewis Henry Morgan.

44. Helen Hunt Jackson, A Century of Dishonor (Norman:
University of Oklahoma Press, 1885)

45. Patty Loew, “Voices From the Boat Landings™ (M. A.
thesis, University of Wisconsin, 1992), 21. Between 1986 and
1989 the Lakeland Times used exactly three unduplicated
Chippewa sources. Quite often the paper attempted to present the
Indian perspective through interviews with whites sympathetic to
the treaty rights struggle.

158

Journalism History 23:4 (Winter 1997-1998)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



